Cum visează România frumos la digitalizare: doar 3 din 10 Primării sunt adaptate vremurilor

de: Ciprian Ioana
03 12. 2020

Îi auzi des pe decidenții politici vorbind despre digitalizare și modernizare, un vis frumos pe care România nu reușește să-l pună în practică. Ar fi o reducere de costuri pe mai multe planuri, dar asta presupune și niște decizii nepopulare pe care nimeni nu și le asumă.

Guvernul a promit digitalizarea instituțiilor publice și nu a fost primul care a făcut-o. Doar că totul a rămas la stadiul de promisiune pentru că în continuare, în multe instituții publice, ești nevoit să stai la cozi la ghișee sau să depui documente în format fizic, deși totul s-ar putea rezolva extrem de repede online.

Realitatae cruntă e relevată și de un studiu al companiei Zitec. Acesta arată că gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%.  Mai mult, trei sferturi din Primării folosesc adresele personale ale angajaţilor în comunicarea dintre angajaţi şi public. Iar Primăria e, poate, prima instituție publică ce ar trebui să dea un exemplu în acest sens.

Digitalizare doar la nivel declarativ: cum stau Primăriile din România

Studiul arată cifre incredibile pentru secolul în care trăim și în care tehnologia ar trebui să facă parte din orice.  Trei sferturi dintre primăriile participante nu folosesc în comunicarea dintre angajaţi şi public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaţilor. Dincolo de riscurile de securitate, mai e și problema de protecția datelor.

”Conform datelor colectate până în prezent, gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, fapt relevat şi de raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) care indică o tendinţă uşor crescătoare a digitalizării instituţiilor publice în ultimii 3 ani. La capitolul ‘Servicii Publice Digitale’, România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de ţări”, arată compania Zitec.

De precizat că digitalizarea nu e o chestiune obligatorie, stipulată de lege. Dar ține de fiecare instituție în parte să arate transparență și, mai ales, respect pentru cetățean.

”Astfel, din ianuarie 2020, primăriile sunt obligate de Codul Administrativ să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial Local. Cu toate acestea, doar 70% dintre respondenţi se conformează acestei prevederi. Similar, conform OUG 38/2020, primăriile trebuie să pună la dispoziţia cetăţenilor un portal public pentru primirea documentelor electronice. Doar 24% dintre primăriile participante la studiu oferă această facilitate”, adaugă ei.

Ce s-a făcut e prea puțin

Pe de altă parte, există destule Primării care au depus eforturi serioase pentru a trece în era digitală. Doar că nu multe s-au dus mai departe de semnătura electronică.

În aproape 45% dintre primăriile participante la studiu, cetăţenii pot economisi timp, evitând cozile şi plătind online taxele şi impozitele, iar 65% dintre ele folosesc semnătura electronică.

“După nouă luni de distanţare socială vedem că nivelul de digitalizare al administraţiei publice este încă deosebit de scăzut, în ciuda unui cadru legislativ în vigoare care include obligaţii pentru aceste instituţii privind digitalizarea. Administraţia publică locală, precum şi instituţiile publice regionale, au nevoie de ajutor pentru depăşirea acestei situaţii, atât prin soluţii software moderne, cât şi prin instruire privind noile tehnologii, cum ar fi semnătura electronică sau soluţiile cloud. Echipa Regista oferă consultanţă gratuită privind digitalizarea instituţiilor publice interesate”, a declarat Alexandru Lăpuşan, CEO şi co-fondator Zitec.